Gekiemde bonen/zaden

gekiemdebonenzaden2Hebben jullie ook die documentaire RAUW gezien? Ja, die met die graatmagere predikerende moeder die haar zoon alleen maar rauw voedsel geeft. Veel mensen waren overdreven negatief over hun leefwijze, terwijl wij best geloven dat ze gezonder eten dan mensen die regelmatig een bezoekje aan de patatzaak brengen (alhoewel ze er wel een beetje bleekjes en uitgemagert uitzien..) Heel interessant hoe mensen daar weer op reageren.
Maar daar gaat eigenlijk deze hele blogpost niet over, in de documentaire zagen we namelijk dat ze gekiemde bonen aten. Huh is dat lekker dan? Nou geen idee, leuke poging dus om het uit te proberen.
We zochten wat informatie op en het schijnt best makkelijk te zijn om het te maken. Ook zit het vol met allerlei vitamines en andere goede dingen omdat de plantjes bepaalde stoffen aanmaken om te groeien.

Via internet kun je allelei speciale attributen kopen om te beginnen. We vonden dat een beetje onzin en recycelde een oude pindakaaspot waarbij we een gat in de deksel knipte. Ook knipte we een vierkant gaasje van ongeveer 20×20 cm (wij gebruikten zo’n goedkoop insectenhor van de Xenos). Voordat je aan het proces begint laat je alles eerst van te voren een nachtje in warm water met soda weken. Als het uitgeweekt is vul je de pot tot ongeveer een kwart met bonen, dan leg je het een gaasje over de pot heen en kun je heel gemakkelijk de dop vastdraaien. De eerste poging was met een elastiekje in plaats van een deksel, dat werkt dus niet. Tijdens het uitspoelen van de bonen hield het gaasje het gewicht niet meer en vlogen de bonen alle kanten op. Niet uitproberen dus!

gekiemdebonenzaden3Wij hebben deze keer sesam zaden en bonen gebruikt, je moet er wel voor zorgen dat de bonen en zaden biologisch zijn, anders eet je de gifstoffen op waarmee de bonen/zaden bewerkt zijn. Je laat de bonen de eerste 8 uur in het water weken. Daarna gooi je het water weg en spoel je de bonen een paar keer om. Dit herhaal je elke 8 uur. Als de bonen goed gespoeld zijn leg je het potje ondersteboven in een schaaltje zodat het vocht eruit kan lopen. Na ongeveer een week kun je van je gekiemde bonen/zaden genieten, heerlijk in een salade of op een sandwich. Hierboven hebben we het hele proces nog even voor jullie getekend, zodat jullie de stappen gemakkelijk kunnen volgen.

Kiemen jullie ook je eigen bonen/zaden?

3 thoughts on “Gekiemde bonen/zaden

  1. Dit is zo leuk om te doen! Ik kiem denk ik maandelijks alfalfa. Andere dingen heb ik me nog niet aan gewaagd, maar wil ik binnenkort ook doen. Bij mij gaat het trouwens prima met een strak elastiekje om het hor, maar jullie alternatief met een gat in de deksel lijkt me ook handig.

    Liked by 1 persoon

  2. Het is al een hele tijd geleden dat ik die documentaire heb gezien. Waar ik met name van schrok was die moeder en hoe ze ontzettend zat te pushen (het leek haast brainwashen) maar het idee zelf is niet verkeerd.
    Ik heb het laatst met kikkererwten geprobeerd, ze liepen een beetje uit maar ik had ze daarna in de grond moeten stoppen. Dat deed ik niet, met als gevolg dat ze helemaal waren uitgedroogd 😦

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

